header-image

In de media: 30 procent winkels is overbodig


Hoe toekomst bestendig zijn de winkels in Nederland? Het onderzoeksbureau Q&A heeft dit onderzocht en ontwikkelde een ‘retail ranking’ (een duur woord voor een lijstje met winkels) dat antwoord geeft op deze vraag. Dit lijstje bestaat uit bijna 200 retailers die verdeeld zijn over 27 branches. Uit deze lijst blijkt dat een beperkt aantal retailers écht toekomst bestendig is omdat ze onmisbaar zijn, klanten blij maken en/of onderscheidend zijn. Voor de grote meerderheid van de retailers geldt dat dit een vraagteken is.

Verder blijkt dat een aantal retailers zich écht zorgen moeten maken over hun toekomst. Dit betreft retailers die klanten wel kunnen missen, klanten niet blij maken en/of niet onderscheidend zijn. Wilt u weten welke retailers zijn opgenomen in de retail ranking en welke retailers toekomst bestendig zijn? Klik dan hier voor de belangrijkste inzichten.

Toekomstbestendigheid winkels

Uit dit onderzoek blijkt dat het onderscheidend vermogen van winkels niet zo zeer zit in het aanbod, maar zeker ook in de toegevoegde waarde van omgeving en medewerkers. Klanten die namelijk blij zijn worden ambassadeurs van die winkel en bevelen deze aan bij vrienden en familie. Deze promotie is GRATIS en heeft het grootste effect. Daar kan geen reclamecampagne tegen op.

Hoe bereik je dit bij medewerkers?

De medewerkers spelen een belangrijke rol in de toegevoegde waarde van de winkel. Daarbij zijn 6 principes van belang die ook vanuit Hostmanship worden beschreven:

  1. Willen helpen – niet moeten helpen, omdat het je werk is. Maar, mensen helpen zowel collega’s als klanten.
  2. Verantwoordelijkheid nemen – Goede balans houden in de driehoek van verantwoordelijkheid van de klant, de medewerker en de winkel als organisatie
  3. Een geheel – Klanten ervaren een winkel als een geheel dus samen met de leveranciers, de marketing en de mensen achter de schermen.
  4. Dialoog – Een dialoog is een tweegesprek, dus geen discussie of debat. Klanten voelen zich gehoord en serieus genomen en zullen sneller zelf verantwoordelijkheid nemen.
  5. Consideratie – Weten wat een ander (klant en collega) beweegt, hoe deze denkt en zich voelt, maar hier ook op kunnen handelen.
  6. Kennis – Zonder voldoende kennis en vaardigheden kunnen medewerkers zich niet 100% focussen op de klanten.

Rol leidinggevende

Door op deze 6 principes als leidinggevende te sturen en te ontwikkelen krijg je: mensen in beweging, meer klanten als ambassadeur, medewerkertevredenheid gaat omhoog, ziekteverzuim zal dalen, minder kosten aan afval en uitval in het productieproces, meer omloopsnelheid, minder controle en minder diefstal. Maar vooral blijere mensen!

DELEN VIA: