Gemeenten zullen zich sneller moeten aanpassen willen ze klaar zijn voor de toekomst. Sommigen doen dat niet met meer structuur, maar juist met minder. En met het belang van de klant als uitgangspunt.
Als gemeenteraadslid geniet ik momenteel nog heel even van het zomerreces, maar vanaf 5 september is de agenda ’s avonds weer gevuld. Dan gaat het werk van de gemeenteraad weer volop draaien, niet alleen in Elburg maar in heel het land. En dus zullen de ambtenaren het dan ook drukker krijgen, want de wijzigingen in de politiek worden door de ambtenaren gerealiseerd. Het ze krijgen het steeds drukker, want gemeenten moeten met minder budget vanuit Den Haag steeds meer realiseren. Tegelijk is er ook nog de opdracht om het contact met de burger te verbeteren. Het lijkt een onmogelijke opgave: Is dat überhaupt wel mogelijk? Wel het antwoord is simpel: ja dat kan! En niet omdat een wijsneus uit Elburg (lees: ikzelf) dat beweert. Nee, omdat er steeds meer gemeenten zijn die dit weten te realiseren.
Recent mocht ik spreken op het congres Organiseren met Perspectief in Bodegraven-Reeuwijk. Deze gemeente heeft de traditionele organisatiestructuur over boord gezet en gaat zich ontwikkelen richting een netwerkorganisatie.
Ze werken sinds begin 2016 zonder afdelingen en zijn veranderend om in te kunnen spelen op de meer individuele behoeften in de samenleving. Voor medewerkers betekent dit dus ook een verandering op persoonlijk vlak en dat is niet altijd even gemakkelijk. Want als de organisatie kantelt, dan kantelen de medewerkers ook. Hoe ga je dan om dat als dat nieuwe terwijl veel zaken nog in de oude structuur is geregeld? Hoe spreek je elkaar aan? Hoe voorkom je frustratie? Welke contactmomenten heeft een klant eigenlijk? En hoe kan je heel eenvoudig op die punten het verschil maken?
Al deze vragen komen aan de orde tijdens de Masterclass ‘De Gemeente van de Toekomst’ die Hostmanship in samenwerking met Qmatic organiseren in Kasteel De Hooge Vuursche. Bent u geïnteresseerd? Meld u dan hier aan. Of kijk hier voor meer informatie.
DELEN VIA: