header-image

Een Warme Douche voor een verlopen dinerbon


De impact van het verschil maken kan grote gevolgen hebben voor een organisatie: het creëert ambassadeurs. Voor inspiratie ben ik zelf altijd op zoek naar deze mooie voorbeelden: Hoe weten anderen het verschil te maken? Op deze zoektocht zag ik een prachtig ‘Hostmanship voorbeeld’ van een echtpaar dat bij het opruimen een dinerbon terugvonden van 150 gulden uit 1997. Een dinerbon goed voor een etentje bij Restaurant De Pauw in Groningen. Ja, de bon was bijna 20 jaar verlopen en naar hun verwachting waarschijnlijk niets meer waard, maar toch besloten ze (zonder veel verwachtingen) te gaan dineren bij het restaurant. Na een hartelijk ontvangst en het melden van de oude dinerbon wordt er direct door de medewerker aangeven dat ze ‘wel iets zullen regelen’. Ze genieten van een heerlijke avond met lekkere gerechten. Aan het einde wordt de dinerbon helemaal verrekend en wordt er niet moeilijk gedaan. Maar het bijzondere eraan vind ik dat de medewerkers deze gasten waarderen voor hun bezoek ondanks de verlopen dinerbon. Ze springen hier leuk op in door onder andere bij het Grand Dessert Buffet het jaartal 1997 op het bord te schrijven.

Tros Radar

Warme Douche bij Radar

Kortom, een zeer blij echtpaar dat niet alleen een leuke avond heeft gehad, maar dit ook deelt met anderen door ze te vertellen over hun persoonlijke Wow-moment. Ze besluiten zelfs een mail te sturen naar Tros Radar om ze te nomineren voor de ‘Warme Douche’. Met als resultaat dat ze in het programma roemruchte programma van Antoinette Hertsenberg met naam en beelden worden genoemd. Klik hier voor het fragment bij AvroTros Radar

Wat heb ik hier aan?

“Leuk verhaal, maar wat heb ik hier nu aan?”, hoor ik u denken. Wel, ondanks het leuke verhaal zitten hier wel twee aspecten aan die in veel organisaties nog wringt:

  1. Houdbaarheid – iedereen heeft wel eens een cadeaubon gehad die ‘over de datum’ is. “Ah jammer!” is dan de reactie. Waarom zijn deze eigenlijk houdbaar? Geld is toch ook niet houdbaar? Dit geldt ook voor kassabonnen. Waarom ruilen binnen 30 dagen? Ik snap dat je een zak uitgelopen aardappels niet terug kan brengen, omdat je deze vergeten was. En ik snap ook dat je (niet gedragen!!) kleding aan het einde van het seizoen niet terug kan brengen. Maar, hoe zit dat met een doos spijkers bij de bouwmarkt? Of volle kratten bier bij de supermarkt. Weten (uw) medewerkers waar zij wel niet een uitzondering kunnen maken?
  2. Geen gedoe! – Niet alles gaat perfect, maar in het verhaal van de dinerbon maken de medewerkers er geen gedoe van. En voor ons gasten/klanten is er niets fijner dan dat! Hiervoor is vertrouwen in medewerkers nodig die verantwoordelijkheid mogen nemen en niet voor alles “Dat moet ik even aan mijn manager vragen.” hoeven te zeggen. Dit is een gevoel. Kunnen (uw) medewerkers dit overdragen op uw klanten?

Wilt u ook een warme douche voor een verlopen dinerbon? Speel dan op een losse wijze met deze twee punten. Organisaties die deze punten te rigide doorvoeren krijgen ook vaak een douche, maar dat is dan meestal een koude.

DELEN VIA: