Edwin Evers behandelde in zijn ochtendshow op 5 november het verhaal van Shandrick Elodia. Als buschauffeur van Syntus vermaakte hij de passagiers met een vrolijke begroeting, een grapje en het draaien van muziek. Vermaakte, want inmiddels is hij op non-actief gezet door zijn werkgever. Volgens het artikel van de NOS was volgens Syntus “de verkeersveiligheid in gevaar.” Opmerkelijk ,vanwaar ook de aandacht van Radio 538. En niet alleen bij 538, maar ook was hij te gast bij RTL Late Night en worden er petities voor hem gestart.
Via de social media word ik getipt dat dit toch wel de buschauffeur is die Hostmanship hoog in het vaandel heeft. Hoe kan hij dan ontslagen worden? Iets wat ik mij zelf ook afvraag. Als ik de filmpjes, artikelen en verhalen lees begrijp ik een beetje waarom Syntus deze stap heeft genomen. Ik kan mij voorstellen dat niet iedere klant even blij is met zijn enthousiasme.
Allereerst ben je als buschauffeur verantwoordelijk voor de veiligheid en het comfort van alle passagiers. Shandrick handelt soms nogal impulsief en in de ogen van anderen wat plat met opmerkingen als: ‘knallen in de bus’ en ‘lekker schuren op je stoel’. Wat voor de één leuk is, kan voor de ander kwetsend zijn. En dus ga je hier als gastheer mee over de schreef. Social Media en verkeersveiligheid zijn een belangrijk item voor de overheid met de campagne “Social Media doe je op een P”. Dan kan je natuurlijk niet als DJ voortdurend druk zijn met het draaien van liedjes tijdens de rit, zoals te zien is in het filmpje van RTV Oost.
Maar toch, hij zorgde voor een glimlach op de gezichten van zijn passagiers en werd hij het positieve gezicht van Syntus. Mensen stapten graag bij hem in de bus. Nu is Syntus dus weer die ‘zure vervoersmaatschappij’ en bestaat er zelfs de kans dat andere chauffeurs nu door passagiers worden aangesproken hierop (al dan niet verwijtend).
Hostmanship is de Kunst Mensen het Gevoel te Geven Welkom te zijn. Dit geldt dus niet alleen voor passagiers maar ook voor collega’s. Het is de Verantwoordelijkheid van iedere medewerker om dit in balans te houden, want als er problemen zijn bespreek je dit in een Dialoog. Zo ontstaat er Consideratie en krijg je inzicht in elkaars standpunten, namelijk: Wat is het beste voor de gast? Wat kunnen anderen van Shandrick leren? Wat kunnen wij als organisatie van hem leren? Hoe vinden wij een balans in wat leuk is? En wanneer wordt het gevaarlijk? Deze vervoersmaatschappij is niet de enige die te maken heeft met deze kwestie. Iedere grote organisatie (zoals gemeentes, zorginstellingen, energiemaatschappijen, scholen, e.d.) die veel protocollen hebben worstelen met dit dilemma. Protocollen zijn onpersoonlijk en hard in sommige gevallen. Maar, ze zorgen wel voor stabiliteit en uniformiteit (iedereen wordt hetzelfde behandeld). Daarnaast zijn protocollen duur, want iedere regel moet ook gecontroleerd worden. De vraag is dus: Hoe geven we de medewerker meer verantwoordelijkheid met minder controle, maar blijft het toch veilig, goedkoop en vooral leuk? Kwesties waarbij Hostmanship van grote waarde kan zijn.
De woordvoerder Syntus wijst vragen van de pers op ‘gevaar’, ‘protocollen’ en ‘procedures’, want dat is bij Syntus blijkbaar het belangrijkste voor haar passagiers. Begrijpelijk, maar het lastige is dat niemand een warm gevoel krijgt van protocollen en dus is er de sympathie voor Shandrick de gewezen buschauffeur….. Die overigens wel erg veel promotie maakt voor zijn ambitie als designer van bouwblokken.
Hieronder het interview bij Humberto Tan
DELEN VIA: